EN DK

Imagine a bowling alley. Can you see the sleek lanes, the colorful bowling balls, the lighting, the acoustics, and especially the iconic two-toned shoes clearly in your mind’s eye? Now, picture a stage set up in the middle of it all, inviting some of Denmark’s most interesting underground bands to perform. Sounds a bit crazy? That’s the idea, says Oscar O’shea, project manager at Tapetown and part of SPOT Festival’s new initiative, Live Incubator.

“We want to give the audience an experience of being part of something they’ve never tried before. It’s two worlds colliding in an exclusive experience. It might also be a bit chaotic, but we like that,” he explains.

For the first time ever, Aarhus Bowlinghal acts as an alternative venue during the SPOT Festival. On Saturday during SPOT, the budding studio Commotion, the record label Escho, and Tapetown Sessions in collaboration with Roskilde Festival Højskole take over the bowling lanes. A stage is set up in the middle of the 15 lanes, where guests can experience spectacular performances from Snuggle, Elias Rønnenfelt, Sauna Senere, and pære banal, while also enjoying free play on the bowling lanes.

Oscar O’shea and Rasmus Bredvig from Tapetown explain that they see a trend in the music industry where gimmicks and experiences beyond the usual concert experience are prioritized. They want to tap into that trend, and the unique aesthetic of the bowling alley will provide the perfect setting for a different kind of showcase, which will be filmed as part of the Tapetown Session concept.

In recent years, Tapetown has collaborated with Roskilde Festival Højskole to provide young people with a space where they can try their hand at creating events. So, it’s a gathering of young actors, all part of the future music industry, working together to put on the event at Aarhus Bowlinghal.

“It’s incredibly important to give young people free rein and a sense of ownership so they can think outside the box and learn from their experiences and mistakes,” explains Rasmus Bredvig, owner and producer at Tapetown, elaborating: “This way, we get entirely new takes on how classic tasks can be solved. Students from Roskilde Festival Højskole will, among other things, work on how to make the queue time, which is also part of SPOT, a fun experience.”

Luk øjnene og tænk på en bowlinghal. Kan du se de glatlakerede baner, de farverige bowlingkugler, lyset, akustikken og ikke mindst de ikoniske, tofarvede sko tydeligt for dit indre øje? Sæt så en scene i midten af det hele og inviter nogle af dansk undergrunds mest interessante bands til at optræde. Lyder det lidt skørt? Det er også meningen, fortæller Oscar O’shea, der er projektleder ved Tapetown og en del af SPOT Festivals nye initiativ, Live Incubator. 

 “Vi vil gerne give publikum en oplevelse af, at være med til noget, de aldrig har prøvet før. Det er to verdener, der mødes i en eksklusiv oplevelse. Det bliver nok også lidt kaotisk, men det kan vi godt lide,” forklarer han. 

For første gang nogensinde agerer Aarhus Bowlinghal alternativ venue under SPOT Festival. Om lørdagen under SPOT overtager det spirende studie Commotion, pladeselskabet Escho og Tapetown Sessions i samarbejde med Roskilde Festival Højskole nemlig bowlingbanerne. I midten af de 15 baner opstilles en scene, hvor gæster i løbet af dagen kan opleve spektakulære optrædener fra Snuggle, Elias Rønnenfelt, Sauna Senere og pære banal, samtidig med at der er fri leg på bowlingbanerne. 

Oscar O’shea og Rasmus Bredvig fra Tapetown forklarer, at de ser en tendens i musikbranchen, hvor gimmicks og oplevelser ud over den sædvanlige koncertoplevelse bliver prioriteret. Den tendens ønsker de at tappe ind i, og den helt særlige æstetik, bowlinghallen rummer, kommer til at sætte de perfekte rammer for en anderledes showcase, der bliver filmet som en del af konceptet Tapetown Session. 

De seneste år har Tapetown samarbejdet med Roskilde Festival Højskole for at give de unge en plads, hvor de kan prøve kræfter med at skabe events. Det er altså en samling af unge aktører, som alle er en del af fremtidens musikbranche, der løfter i flok og stabler eventet i Aarhus Bowlinghal på benene. 

“Det er enormt vigtigt at give de unge frie tøjler og en ejerskabsfølelse, så de kan tænke ud af boksen og lære af deres erfaringer og fejl, “ forklarer Rasmus Bredvig, ejer og producer ved Tapetown og uddyber: 

“På den måde får vi helt nye takes på, hvordan klassiske opgaver kan løses. Eleverne fra Roskilde Festival Højskole vil blandt andet arbejde med, hvordan man kan gøre kø-tiden, som jo også er en del af SPOT, til en sjov oplevelse“.