EN DK

Not only do you get a better experience in terms of sound, intimacy, and travel time when attending a local concert—it’s also far better for the climate.


By Marcus Huusom

We all need to do our part to reduce our climate footprint. And the music industry is starting to think differently, too. At the panel discussion Arena vs. Venue: When Bigger Isn’t Better, several interesting initiatives were presented—projects that local venues are beginning to test out.
Panelists Thomas Sandberg, Mette Kier, and Louise Storgaard Nielsen discussed solutions, challenges, and responsibilities, moderated by Malene Tofte. There were plenty of good ideas. But one thing was clear: a wide web of efforts is needed to make the music industry more sustainable. It will require something from audiences, organizers, artists—and local politicians.

Royal Arena Emits the Most
Moderator Malene Tofte from Music Declares Emergency presented a pilot project in collaboration with five venues of varying sizes. The project aims to explore how we can accelerate the green transition in the live music industry—nationally and globally—by influencing how audiences travel to and from venues. The results were clear: a concert at Royal Arena produces far more emissions than a smaller, local concert.

The most eye-opening stat from the Royal Arena concert? Just 0.5% of the audience flew in from abroad—but that tiny fraction was responsible for 15% of the CO₂ emissions related to audience transport. In addition, many attendees drove from Jutland to Copenhagen—even though the same artist had a major concert in Aarhus. This suggests that it’s not only artists following the arena trend—audiences are doing it too.

People Can’t Get Home
At the selected concert in Aalborg Kongres & Kultur Center, many drove simply because public transport in rural areas is lacking. People couldn’t get home late at night—there were no buses or trains.

In contrast, many concertgoers in Aarhus arrived on foot or by bike. The difference is striking: the total CO₂ emission from audience travel in Aarhus was 2.5 kg per person. At Royal Arena, the number was a whopping 8 kg per person. AKKC tried offering free public transport for concertgoers. Only 6% took advantage of the offer. But for a different concert at the same venue—one aimed more at younger audiences—25% used the free bus or train ride.

Don’t Do a NorthSide
Thomas Sandberg poetically said about large arena concerts that “you lose a lot of what music can do,” and that “music deserves to reach the rest of the country.” It’s also been established that we owe the climate that favor. But it shouldn’t be forced down the guests’ throats. It should be a choice — for example, to opt for plant-based food. Referring to the criticism that arose in 2022, the panelists also agreed — almost as a prophecy: “Don’t do a NorthSide.”


Photo: Stine Rosemunte

Du får ikke kun en bedre oplevelse med lyden, nærheden og transporttiden, hvis du besøger en lokal koncert – det er også langt bedre for klimaet.

Af Marcus Nattestad Huusom

Vi skal alle sammen gøre hvad vi kan, for at mindske vores klimaaftryk. I musikbranchen bliver der også tænkt nye tanker. I paneldebatten Arena vs. Spillested: Når større ikke er bedre, blev der præsenteret flere spændene tiltag, som de forskellige spillesteder prøver kræfter med. 

Deltagerne Thomas Sandberg, Mette Kier og Louise Storgaard Nielsen diskuterede løsninger, udfordringer og ansvarsplacering, modereret af Malene Tofte. Der er mange gode ideer og tiltag. Det står dog klart, at der skal et større spindelvæv af løsninger til, for at komme nærmere en mere bæredygtig musikbranche. Det ville kræve noget af publikum, arrangører og artister, og det ville kræve noget arbejde på det lokalpolitiske plan. 

Royal Arena udleder mest
Moderator Malene Tofte fra Music Declares Emergency præsenterede et pilotprojekt lavet i samarbejde med fem kulturhuse/spillesteder med forskellig kapacitet. Projektet sigter efter at belyse, hvordan man kan fremskynde den grønne omstilling i liveindustrien nationalt og globalt, ved at prøve at påvirke publikums transport til og fra spillesteder. Her blev det tydeligt at se, hvordan en koncert i Royal Arena udleder langt mere, end en lokal og mere intim koncert. 

Det der springer mest i øjnene ved koncerten i Royal Arena er, at 0.5 procent af publikum ankom fra udlandet med fly. Selvom det er en så lille del af de deltagende, står de for 15 procent af Co2 udledningen i forbindelse med publikums transport. Derudover var der mange der havde taget bilen fra Jylland til Royal Arena – Og det havde de gjort, selvom den pågældende kunster også havde en stor koncert i Aarhus. Det kan tyde på, at der ikke kun er en trend for artister om at spille store koncerter, det er måske også en trend for publikum at gå til dem. 

Folk kan ikke komme hjem
Til den udvalgte koncert i Aalborg Kongres og Kulturcenter, havde mange valgt at tage bilen. En af grundene til dette, findes i den manglende offentlige transport i yderområderne. Folk kunne simpelthen ikke komme hjem om aftenen, da bus og tog ikke kører sent på aftenen.
Mange koncertgængere fra Aarhus havde valgt at tage jernhesten eller var ankommet til fods. Det ses tydeligt, da den samlede udledning i forbindelse med publikums transport til og fra koncerten i Aarhus var 2.5 kg. Per person. I Royal Arena var dette tal helt oppe på otte kg. Per person. 

Hos AKKC har man forsøgt sig med en ordning der tilbyder fri offentlig transport til koncertgængere. Kun seks procent benyttede sig af tilbuddet. Til en anden koncert samme sted, som dog var mere målrettet mod unge, brugte hele 25 procent muligheden for en gratis bus eller togtur. 

Don’t do a NorthSide
Thomas Sandberg sagde meget poetisk om store arenakoncerter at ”man mister meget af, hvad musikken kan,” og at ”musikken fortjener at komme ud i landet.” Det er vist også slået fast, at vi skylder klimaet den tjeneste. Men det skal ikke stoppes ned i halsen på gæsterne. Det skal være et tilvalg fx at få plantebaseret mad. Så med henvisning til den kritik der opstod i 2022 var paneldeltagerne dog også enige – nærmest som en profeti: ”Man skal ikke lave en NorthSide.”

Foto: Stine Rosemunte