Go Green With Aarhus Talk: Fra kaffegrums til ansigtspleje

Om at gøre barndomsminder til sin levevej

Af: Kathrine Alby

 

Et oldfashioned tip til at rense olie af dine fingre går på, at du skal blande kaffegrums i håndsæben. Da den unge aarhusianer Simon Krag Christensen var dreng, rodede han ofte med knallerter og motorcykler med sin far. Efter dagens eskapader måtte de skrubbe fingrene i grums-blandingen, inden de kunne sætte sig til bords. Ressourceoptimering er nøgleordet, når barndomsminderne gøres til en levevej for makkerparret Simon (venstre)  og Rasmus Nørgård (højre).

SPOT Festival sitrer af upcoming kunstnere, som lægger oceaner af energi i kreativ nytænkning og bundsolidt knokkelarbejde. Men det er ikke kun de musikalske projekter, som finder vej til SPOT. Grums er et hudplejemærke, som tager sit afsæt i genanvendeligt kaffegrums, og lørdag aften var Musikhusets Café Scene dedikeret til en talk med Simon og Rasmus.

”Men Rasmus, hvorfor kan jeg ikke bare bruge min egen kaffegrums derhjemme, kan man jo så spørge. Og det kan du i princippet godt. Men du kan også bare bruge køkkensaksen derhjemme, i stedet for at tage til frisøren. Man kan gøre ting på mange forskellige niveauer. Når du går ned og køber et produkt, så køber du også den gode historie. Verden er blevet stor og global, men produkternes særegne historie er med til at give Grums dybde, autenticitet og troværdighed. Det er noget, som de store brands har svært ved at gøre overbevisende. Verden er i “crucial krise”, og det er noget, som er ved at gå op for forbrugeren.”

Det handler om ikke at undergrave sin egen filosofi
Egentlig startede Grums-planerne med tanken om at skabe bæredygtigt håndrens til automekanikere. Dog fandt iværksætterduoen hurtigt ud af, at automekanikere til trods for grove og sprukne hænder ikke nødvendigvis lod sig tænde af de bæredygtige parametre.

”Vi vil ikke tvinge bæredygtige parametre ned over forbrugeren. Vi kender det jo fra vores eget liv: så snart man får presset noget ned over hovedet, så tænder tanken dig måske ikke så meget alligevel. Det er farligt at undergrave sin egen filosofi med for meget preaching. Vi vil gerne møde folk i øjenhøjde, ligesom vi selv gerne mødes på gaden. For os handler det i bund og grund om hverdagsvaner, som snildt kan ombyttes med et bæredygtigt alternativ, hvis du har lyst. Vi vil gerne gøre det nemt, at tage de små skridt.”

For ja, der er utvivlsomt noget genialt ved at tage et gængs affaldsprodukt og omdanne det til noget lukrativt. Men hvordan fungerer det egentlig i praksis? Hvordan lader man den bæredygtige grundtanke gennemvædde hele sin business fra top til tå?

”Vi er blot en lille spiller på den store palette af produkter, men alligevel føler vi, vi har en stemme. Hos mange af de store brands, som udadtil slår et slag for sundhed, naturlighed og bæredygtighed, ligger det hele i markedsføringen, og ikke så meget i produkterne. Vi bruger naturlige ingredienser og plantebaseret emballage. Vi henter vores kaffegrums på en ladcykel. Bæredygtighed er simpelthen en grundlæggende tanke, som vi tænker ind i hele vores værdikæde.”

En relevant talk er forbi på Musikhusets Café Scene, og det står klart, at det ikke kun er musikalske projekter, som summer under SPOT.   Industrien står på spring til at efterleve forbrugerens grønne lyster, og her i Aarhus kan et barndomsminde om kaffegrums hjælpe med at tage et bæredygtigt skridt ad gangen. 

For at gemme dette event som favorit, så skal du lige logge på først. Du kan vælge en af følgende måder:

If you want to save your favourites we need you to log on first. Choose one of the following ways:

Socialt medie login

Når du logger ind med en af tjenesterne nedenfor (Google og Facebook), får vi kun adgang til færrest mulige oplysninger om dig. Vi gemmer kun dit navn og et unikt nummer vi får fra tjenesten - vi kan med andre ord ikke læse dine emails, se dine kontaktpersoner eller tilsvarende.

  
Log på anonymt

Du kan gemme dine favoritter uden at logge på med et socialt medie login. Med denne metode kan vi hverken se eller gemme din email-adresse, lokation, telefonnummer eller andet om dig. Du er med andre ord helt anonym i forhold til festivallen.

Hvis det er første gang du bruger denne funktion, skal du klikke på 'generer kode'-knappen nedenfor, for at få lavet en ny, unik kode.

Den kode bør du gemme et sted. Hvis du gerne vil synkronisere dine favoritter i denne browser med en anden enhed (telefon/tablet/computer), så skal du indtaste samme kode på den anden enhed.

Hvis du allerede har lavet en kode på en anden enhed, så kan du indtaste dén kode i tekstfeltet nedenunder, og så vil favoritterne i dine enheder blive synkroniseret, så snart du er logget på.


Social media logon

When you use one of the services below (Google or Facebook) to login we get access to very little information about you. We only store your name and a unique number we get from the service - in other words: we cannot read your emails, view your contacts etc.

Log on anonymously

You can save your favorites without logging in using a social media login. With this method we can neither see nor save your email address, location, phone number or anything else about you. In other words, you are completely anonymous in relation to the festival.

If this is the first time you use this feature, click on the 'generate code' button below to create a new unique code.

You should store that code somewhere. If you want to sync your favorites in this browser with another device (phone / tablet / computer) then enter the same code on the other device.

If you have already made a code on another device, you can enter that code in the text box below, and the favorites in your devices will be synchronized as soon as you are logged on.


Aarhus Volume ● Stechers ● Safeticket ● VoxHall ● Radar ● Atlas  ● Train  ● Fairbar ● Clemens Gastro & Bar ● Tape  ● Studenterhuset Aalborg ● RMC – Rhythmic Music Conservatory ● Studenterrådet ved Aarhus Universitet ● P6 Beat ● Aamer Khan ● KarriereKanonen ● DUP – Danske Uafhængige Pladeselskaber ● Dotnamics ● DJM – Det Jyske Musikkonservatorium ● Sønderborghus ● ORA & Uhørt ● Nygadehuset ● Tobakken ● Femmøller Efterskole ● Idrætshøjskolen Aarhus ● Rudehøj Efterskole ● Testrup Højskole ● Brandbjerg Højskole  ● Factory 92 ● DeConcert ● Aarhus Record Fair ● Aarhus Calling ● det turkise telt  ● Días Nórdicos ● HeadQuarters ● Aarhus Echo ● Aarhus Sinfonietta ● Aarhus Jazz Orchestra ● Spoken Word Festival ● Kvindemuseet i Aarhus ● SPOT on Greenland ● Feum ● Westside Music Sweden  ● SMAL ● Sydhavnen ● Across The Floor ● Aftryk Festival  ● Strøm ● Copenhagen Music ● Musikbunkeren ● SPOT The Future ● Ja Ja Ja ● Mono goes Metal ● Silent Events ● Part Time Records ● Sherwood Records ● Tapetown Studio ● Go Green With Aarhus ● Clouds Hill ● HiFi Klubben ● Mads Nørgaard ● Trævarefabrikernes UDSALG ● VIU Eyewear ● Øst for Paradis ● iL Locale Smash! ● Bang! Pow! ● Wonderwhy x We Are Sururban ● Crunchy Frog ● Rock the Region ● Metal på Train ● Shordwood ● CPH Music ● RECession ●  Music City Network ● Pipeline ● Excite ● Kansas City/MudCity ● Limbo ● Luger ● Way Up North ● GRISK

SPOT Festival ● Vester Allé 15 ● 8000 Aarhus C ● Tlf: 8612 8444 ● info@spotfestival.dk