Efterklang gør COMEBACK…

… eller hvad det nu hedder, når de tre medlemmer egentlig aldrig har holdt pause fra hinanden

 

Af: Henrik Friis

 

– Jeg tror, du forstår det, og kan formulere det. Men jeg har ligesom opgivet. Nu kalder vi bare det her et ”comeback”. For hvis folk virkelig har misforstået det og har troet, at vi har været fra hinanden, så fint  … så er det nemmere bare at køre ud ad rockmytologien…

 

Med et afvæbnende smil så stort, at det skinner gennem mobilen lægger Efterklangs bassist og manager Rasmus Stolberg op til gruppens koncert på SPOT. Den første dér siden 2010.

I den følgende tid bød den stadigt eskalerende og musikalsk nysgerrige karriere på adskillige ture kloden rundt,  lukrativ pladekontrakt, indspilning af film, special-samarbejder og særoptrædener på nogle af verdens mest ikoniske scener (bl.a. Operahuset i Sydney og Royal Albert Hall i London). Indtil gruppen i februar 2014 annoncerede ”The Last Concert”, og lukkede det første afsnit af Efterklang med en koncert i den oprindelige hjemstavn – Sønderborg på Als –  med symfoniorkester, kor, special guests m.v.

For det var sådan ment: Slut på 1. kapitel – farvel til det gamle repertoire og afsted mod nye horisonter. Gruppen vidste, at de efterfølgende skulle lave en opera (”Leaves, The Colour of Falling”) sammen med Karsten Fundal. De var allerede i gang med den. Og de sagde det også højt. Lige som de også forventede andre fælles projekter. Det var jo ikke en skilsmisse. Selv om nogen alligevel opfattede det sådan.

Behov for andre settings

– Men vi var kørt fast. Ikke kreativt. Men energi-mæssigt. Der var næsten gået 20 år siden Casper, Mads og jeg lavede vores første bands. Vi havde aldrig prøvet at arbejde sammen med andre mennesker eller at indgå i andre teams hver især, siden vi var teenagere. Og så tror jeg, det er naturligt, at man tænker ”gad vide hvordan jeg mon fungerer i andre settings”, siger Rasmus Stolberg.

– Vi fik også mange spændende tilbud om special-projekter som operaer, filmmusik og andre ting. Men hvor vi bare måtte sige ”Vi vil mægtigt gerne, men vi har ikke tid, fordi vi skal lave plade og skal på tur og skal…”. Så vi havde lyst til at komme ud af møllen og prøve noget nyt, siger han.

Hvordan er den målsætning så gået? Jo, de har da lavet lidt ting hver for sig. Men i høj grad også sammen – dog på andre måder, hvis vi nu skal være fair: De har bl.a. været med til at skabe og står fortsat bag internetradioen The Lake og Badesøen Festival. Musikalsk var de tre allerede sammen igen i juli 2014 i et to-ugers projektophold ved en festival i Finland med Tatu Rönkkö (Efterklangs daværende livetrommeslager gennem flere år). Men modsat Efterklang var dette et hurtigt udviklende improvisationssamarbejde. En så vellykket arbejdsform for de fire musikere, at det siden har udviklet sig til den parallelle gruppe Liima, der nu har to albums på bagen og flere turnéer.

Og Efterklang? Oven på opera-projektet i 2015 og album-udgivelsen året efter fik de tre en henvendelse fra det belgiske ensemble B.O.X, der spiller ny musik på barok-instrumenter. De ville gerne have Efterklang til at lave nye kompositioner til sig. Det endte ikke bare i værket ”Altid sammen” (sigende titel!) opført i starten af 2018, og med gruppens første musik med danske tekster. Det betød også at Mads, Casper og Rasmus fik lyst til at trække Efterklang ud i lyset igen.

Fra defineret eksperiment til ny begejstring

– Jeg tror, vi alle tre gik med en idé om på et tidpunkt at lave en decideret plade som Efterklang igen. Dog først om en hel del år. Men det lille definerede eksperiment med barok-instrumenter endte med, at vi pludselig havde alle de her nye numre, vi var virkeligt begejstrede for. Og så er lysten til og interessen for at skrive flere Efterklang-numre bare vokset siden, siger Stolberg.

Hvad den næste del af Efterklangs eksistens kommer til at bestå af, er endnu uklart. Gruppen har lagt billeder op fra indspilnings-forløb med B.O.X. i Belgien i november, med Kasper Winding som co-producer. Og senere også indspilninger i Island. Men det vil Stolberg ikke udtale mere sig om endnu – ud over at B.O.X også er med på SPOT.

– Det jeg kan sige er, at SPOT bliver introduktionen til det nye Efterklang. Vi vil bruge SPOT til at folde fortællingen ud om det nye Efterklang. Og det er derfor, vi gerne vil spille SPOT. SPOT kan vise nogle ting, der peger ud i fremtiden. Fordi du både har nysgerrige og opsøgende musikfans, og fordi du har branchen til stede.

Ikke det nye håb – en gang til

– Men vi kommer jo ikke tilbage og tror vi skal være det nye håb igen. Den tanke har vi opgivet. Vi har vores publikum, og vi har da også ambitioner om at finde et nyt. Men det er ikke dér, vi sætter vores første succes-parameter. Vi er jo snart 40 år alle tre, og det skal ikke lyde som en falliterklæring – måske snarere som en slags kvalitetssans. Vi kan noget og har noget, ingen kan tage fra os, og jeg tror også, vi kan noget for alle aldre. Men vi er ikke dem, der kommer tilbage og ændrer musikscenen eller sætter en ny tendens i gang, siger Rasmus Stolberg, og siger også at de på SPOT vil præsentere numre fra Efterklangs bagkatalog – noget de ikke har gjort i efterhånden mange år.

– Jeg vil sige så meget, at forvirringen til trods, så har de sidste 4½ år været nogle af de bedste rent kreativt, og på mange andre punkter også for vi tre i fællesskab og individuelt. Det er nogle år, vi er meget taknemmelige for. Som har givet os enorm stor kraft og lyst til at arbejde sammen som Efterklang igen, siger Rasmus Stolberg – og forventer, det vil smitte af på SPOT-koncerten.

At Efterklang stadig har international tiltrækningskraft viser den annoncerede koncert i Hamborgs Elbphilharmonie til september i øvrigt. Den blev udsolgt på få dage efter offentliggørelsen.

For at gemme dette event som favorit, så skal du lige logge på først. Du kan vælge en af følgende måder:

If you want to save your favourites we need you to log on first. Choose one of the following ways:

Socialt medie login

Når du logger ind med en af tjenesterne nedenfor (Google og Facebook), får vi kun adgang til færrest mulige oplysninger om dig. Vi gemmer kun dit navn og et unikt nummer vi får fra tjenesten - vi kan med andre ord ikke læse dine emails, se dine kontaktpersoner eller tilsvarende.

  
Log på anonymt

Du kan gemme dine favoritter uden at logge på med et socialt medie login. Med denne metode kan vi hverken se eller gemme din email-adresse, lokation, telefonnummer eller andet om dig. Du er med andre ord helt anonym i forhold til festivallen.

Hvis det er første gang du bruger denne funktion, skal du klikke på 'generer kode'-knappen nedenfor, for at få lavet en ny, unik kode.

Den kode bør du gemme et sted. Hvis du gerne vil synkronisere dine favoritter i denne browser med en anden enhed (telefon/tablet/computer), så skal du indtaste samme kode på den anden enhed.

Hvis du allerede har lavet en kode på en anden enhed, så kan du indtaste dén kode i tekstfeltet nedenunder, og så vil favoritterne i dine enheder blive synkroniseret, så snart du er logget på.


Social media logon

When you use one of the services below (Google or Facebook) to login we get access to very little information about you. We only store your name and a unique number we get from the service - in other words: we cannot read your emails, view your contacts etc.

Log on anonymously

You can save your favorites without logging in using a social media login. With this method we can neither see nor save your email address, location, phone number or anything else about you. In other words, you are completely anonymous in relation to the festival.

If this is the first time you use this feature, click on the 'generate code' button below to create a new unique code.

You should store that code somewhere. If you want to sync your favorites in this browser with another device (phone / tablet / computer) then enter the same code on the other device.

If you have already made a code on another device, you can enter that code in the text box below, and the favorites in your devices will be synchronized as soon as you are logged on.


Aarhus Volume ● Stechers ● Safeticket ● VoxHall ● Radar ● Atlas  ● Train  ● Fairbar ● Clemens Gastro & Bar ● Tape  ● Studenterhuset Aalborg ● RMC – Rhythmic Music Conservatory ● Studenterrådet ved Aarhus Universitet ● P6 Beat ● Aamer Khan ● KarriereKanonen ● DUP – Danske Uafhængige Pladeselskaber ● Dotnamics ● DJM – Det Jyske Musikkonservatorium ● Sønderborghus ● ORA & Uhørt ● Nygadehuset ● Tobakken ● Femmøller Efterskole ● Idrætshøjskolen Aarhus ● Rudehøj Efterskole ● Testrup Højskole ● Brandbjerg Højskole  ● Factory 92 ● DeConcert ● Aarhus Record Fair ● Aarhus Calling ● det turkise telt  ● Días Nórdicos ● HeadQuarters ● Aarhus Echo ● Aarhus Sinfonietta ● Aarhus Jazz Orchestra ● Spoken Word Festival ● Kvindemuseet i Aarhus ● SPOT on Greenland ● Feum ● Westside Music Sweden  ● SMAL ● Sydhavnen ● Across The Floor ● Aftryk Festival  ● Strøm ● Copenhagen Music ● Musikbunkeren ● SPOT The Future ● Ja Ja Ja ● Mono goes Metal ● Silent Events ● Part Time Records ● Sherwood Records ● Tapetown Studio ● Go Green With Aarhus ● Clouds Hill ● HiFi Klubben ● Mads Nørgaard ● Trævarefabrikernes UDSALG ● VIU Eyewear ● Øst for Paradis ● iL Locale Smash! ● Bang! Pow! ● Wonderwhy x We Are Sururban ● Crunchy Frog ● Rock the Region ● Metal på Train ● Shordwood ● CPH Music ● RECession ●  Music City Network ● Pipeline ● Excite ● Kansas City/MudCity ● Limbo ● Luger ● Way Up North ● GRISK